fbpx
14.2 C
Dún Laoghaire
niedziela, 28 maja, 2023

Dotacja na renowację pustostanu

Czym jest dotacja na renowację pustostanu (Vacant Property Refurbishment Grant)?

Dotacja na renowację pustostanu zapewni finansowanie na renowację domów opuszczonych i będących w złym stanie. Może także zostać wykorzystana do wyremontowania posiadłości, która nie służyła wcześniej jako lokal mieszkalny.

Aby otrzymać dotację, należy po zakończeniu prac mieszkać w tym domu jako głównym lokalu mieszkalnym.

Po spełnieniu powyższych warunkówmożna otrzymać do 30 tys. euro na renowację pustostanu i dodatkowe wyrównanie o wartości do 20 tys. euro w przypadku posiadłości w złym stanie.

Dotacja finansowana jest z budżetu Ministerstwa Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa (Department of Housing, Local Government and Heritage) poprzez fundusz Croí Cónaithe (Towns).

Aby otrzymać dotację, należy wysłać formularz zgłoszeniowy do władz lokalnych. Na stronie Ministerstwa można znaleźć informacje o dotacji, w tym także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W razie jakichkolwiek pytań dotyczących dotacji należy skontaktować się z lokalnym urzędnikiem zajmującym się pustostanami (Vacant Homes Officer).

Nadchodzące zmiany dotyczące dotacji

Rząd ogłosił, że od 1 maja 2023 r. zostaną wprowadzone zmiany w dotacjach na renowację pustostanu. Dotacja będzie rozszerzona na:

  • pustostany wybudowane przed 2007 r. (obecnie dotacja obejmuje jedynie posiadłości zbudowane przed rokiem 1993).
  • osoby, które chcą po renowacji wynajmować posiadłość.

Czy spełniam warunki, aby otrzymać dotację?

Aby otrzymać dotację, należy spełnić poniższe warunki:

  • Dom musi być pusty od co najmniej dwóch lat.
  • Dom musiał być zbudowany przed 1993 r. (Od 1 maja 2023 r. również domy zbudowane przed 2007 r. będą się kwalifikować).
  • Musisz być w posiadaniu domu lub być w trakcie jego zakupu.
  • Musisz po ukończeniu prac mieszkać w tym domu jako głównym lokalu mieszkalnym. (Od 1 maja 2023 r. osoby, które będą chciały po renowacji wynająć posiadłość, także będą mogły otrzymać dotację).
  • Musisz posiadać zaświadczenie o braku zaległości w podatkach z urzędu skarbowego Revenue i mieć uregulowane sprawy podatkowe.
  • Musisz mieć zapłacony podatek od nieruchomości, jeśli Cię to dotyczy.
  • Nie możesz być już beneficjentem/ką tego dofinansowania.

Jaka jest wysokość dotacji?

Można otrzymać do 30 tys. euro i dodatkowe wyrównanie o wartości do 20 tys. euro w przypadku posiadłości w złym stanie. Dotacja zawiera podatek VAT.

W przypadku, gdy dotacja nie wystarczy na pokrycie kosztów renowacji, należy dopłacić z własnych środków. Można również ubiegać się o dotację z Urzędu ds. Zrównoważonej Energii (Sustainable Energy Authority of Ireland – SEAI), aby zwiększyć wydajność energetyczną domu.

Przed rozpoczęciem renowacji należy poczekać na przyznanie dotacji.

Co pokrywa dotacja?

Dotacja pokrywa:

  • roboty rozbiórkowe i uprzątnięcie terenu, w tym oczyszczanie terenu z materiałów niebezpiecznych
  • prace związane z konstrukcjami podziemnymi, w tym wykonanie fundamentów, murowanie ścian, układanie płyt stropowych, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i podbudowy
  • prace konstrukcyjne związane z kondygnacją nadziemną, w tym murowanie ścian, ścian działowych, kominów, wykonanie sufitu podwieszanego na stropie drewnianym, zakup drewna konstrukcyjnego
  • prace związane ze ścianami wewnętrznymi, schodami, podestami, a także wykończenie ścian wewnętrznych, wstawienie drzwi, okien i prace wykończeniowe
  • wykończenie ścian zewnętrznych, w tym wstawienie drzwi, okien, montaż parapetów i prace wykończeniowe
  • wykończenie dachu, w tym obróbkę blacharską, montaż pasów podrynnowych, wykonanie deskowania, zamontowanie rynien i rur spustowych
  • usługi budowlane, w tym położenie instalacji wodno-kanalizacyjnej, założenie ogrzewania, wentylacji, usługi elektryczne i telekomunikacyjne
  • malowanie i dekorowanie niezbędne przez wykonane prace
  • rozbudowę zgodną z przepisami w zakresie planowania i jako część większej renowacji
  • niezbędne zewnętrzne prace budowalne i prace związane z zagospodarowaniem terenu
  • profesjonalne usługi związane z pracami budowlanymi

Władze lokalne oszacują koszt i sfinansują projekt w zakresie określonym przez Ministerstwo Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa.

Jak mogę ubiegać się o dotację?

Krok 1 – Wyślij wypełniony formularz i potrzebne dokumenty

Wypełnij formularz zgłoszeniowy (pdf) i wyślij go do władz lokalnych wraz z wymaganymi dokumentami. Będziesz potrzebować dokumentów, które wykazują, że:

  • posiadłość jest pusta.
  • jesteś właścicielem/ką tej posiadłości lub próbujesz ją kupić.
  • posiadłość jest w złym stanie (w przypadku ubiegania się o wyrównanie).

Potrzebna będzie także wycena prac.

Tutaj znajduje się lista dokumentów niezbędnych do wysłania wraz z formularzem zgłoszeniowym.

Krok 2 – Rozpatrzenie wniosku

  • Władze lokalne zapoznają się z wnioskiem i załączonymi dokumentami.
  • Wyznaczą wykwalifikowaną osobę, która oceni, czy renowacja jest możliwa i oszacuje jej koszt.
  • Władze lokalne powiadomią cię pisemnie, czy twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie i jaką kwotę otrzymasz. Jeśli posiadłość nie jest jeszcze twoją własnością, będziesz wstępnie zakwalifikowany/a do otrzymania dotacji.

Krok 3 – Wskazanie wykonawcy i podanie szczegółów płatności

  • Wyślij lokalnym władzom informacje o wykonawcy, np. jego NIP.
  • Wyślij władzom lokalnym dane szczegółowe rachunku bankowego, żeby wiedziały, gdzie wpłacić dotację.
  • Wyślij faktury za wykonane prace do władz lokalnych.
  • Dostarcz zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach od irlandzkiego urzędu skarbowego Revenue, jeśli otrzymasz dotację wyższą niż 10 000 €.

Krok 4 – Weryfikacja wykonanych prac

Władze lokalne wyznaczą i wyślą osobę odpowiedzialną za sprawdzenie, czy prace zostały wykonane zgodnie z opisem i oszacowanymi kosztami.

Krok 5 – Wypłacenie dotacji

Jeśli władze lokalne będą zadowolone z wykonanych prac, wypłacą dotację.

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących dotacji należy skontaktować się z lokalnym urzędnikiem zajmującym się pustostanami. Na stronie Ministerstwa Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa można znaleźć więcej informacji o procesie w zakładce Jak aplikować – poradnik.

W jakiej kolejności wnioski są rozpatrywane?

Wnioski rozpatrywane są w następującej kolejności:

  1. Osoby kupujące nieruchomość po raz pierwszy i osoby ze „świeżym startem” (fresh start applicants).
  2. Osoby ze szczególnymi potrzebami, które sprzedają lub sprzedały obecne domy i chcą remontować pustostan, by w nim zamieszkać. Przez „osoby ze szczególnymi potrzebami” rozumie się osoby z niepełnosprawnościami i osoby starsze.
  3. Wszystkie inne osoby, które sprzedają lub sprzedały dom i chcą wyremontować pustostan, aby w nim zamieszkać.

Jesteś osobą kupującą nieruchomość po raz pierwszy, jeśli:

  • nie kupowałeś/aś ani nie budowałeś/aś wcześniej posiadłości, by w niej zamieszkać.
  • nie masz własnej posiadłości ani nie jesteś współwłaścicielem/ką żadnej posiadłości w Irlandii lub za granicą.

Jesteś osobą „ze świeżym startem”, jeśli wcześniej byłeś/aś właścicielem/ką domu, ale już nie jesteś, bo:

  • jesteś rozwiedziony/a, w separacji lub twój związek się zakończył,
  • ogłosiłeś/aś upadłość konsumencką albo bankructwo.

Władze lokalne będą także brać pod uwagę takie kryteria jak:

  • liczba pustostanów i domów w złym stanie na danym obszarze.
  • plan rozwoju lokalnego, w tym plany rewitalizacji.
  • szersze plany rewitalizacji dla danego obszaru.

Co w przypadku, gdy mój wniosek zostanie odrzucony?

Jeśli twój wniosek został odrzucony, możesz odwołać się od tej decyzji do władz lokalnych. Należy napisać do nich w ciągu trzech tygodni od otrzymania decyzji, podając podstawy do odwołania. Odwołanie zostanie rozpatrzony przez osobę z władz lokalnych, która nie brała udziału w procesie oceny wniosku. Władze lokalne skontaktują się z tobą i poinformują cię o decyzji. Może to potrwać do sześciu tygodni.

Co w przypadku chęci sprzedaży domu lub wynajęcia go?

Jeśli zdecydujesz się sprzedać lub wynająć dom w okresie do 10 lat od otrzymania dotacji, będziesz zobowiązany/a do oddania dotacji. Kwota, którą należy oddać, będzie zależała od tego, jak długo tam mieszkałeś/aś. Jeśli było to:

  • mniej niż pięć lat, musisz oddać całą kwotę.
  • więcej niż pięć lat i mniej niż dziesięć lat, musisz oddać 75% otrzymanej sumy.
  • więcej niż dziesięć lat, nie musisz nic zwracać.

Musisz zwrócić otrzymaną kwotę w sytuacji, gdy w ciągu pierwszych 10 lat dom ten przestanie być twoim głównym miejscem zamieszkania. W przypadku wynajmowania pokoju, podczas gdy wciąż będziesz mieszkać w tym domu, nie masz obowiązku zwracać pieniędzy.

Od 1 maja 2023 r. dofinansowanie będą mogły otrzymać także osoby, które po renowacji będą chciały wynająć posiadłość. Wtedy powyższe zasady ulegną zmianie.

Podobne artykuły

Social media

20,459FaniLubię
36ObserwującyObserwuj
25SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -spot_img

Ostatnie artykuły