Czym jest dotacja na renowację pustostanu (Vacant Property Refurbishment Grant)?
Dotacja na renowację pustostanu zapewni finansowanie na renowację domów opuszczonych i będących w złym stanie. Może także zostać wykorzystana do wyremontowania posiadłości, która nie służyła wcześniej jako lokal mieszkalny.
Aby otrzymać dotację, należy po zakończeniu prac mieszkać w tym domu jako głównym lokalu mieszkalnym.
Po spełnieniu powyższych warunkówmożna otrzymać do 30 tys. euro na renowację pustostanu i dodatkowe wyrównanie o wartości do 20 tys. euro w przypadku posiadłości w złym stanie.
Dotacja finansowana jest z budżetu Ministerstwa Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa (Department of Housing, Local Government and Heritage) poprzez fundusz Croí Cónaithe (Towns).
Aby otrzymać dotację, należy wysłać formularz zgłoszeniowy do władz lokalnych. Na stronie Ministerstwa można znaleźć informacje o dotacji, w tym także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W razie jakichkolwiek pytań dotyczących dotacji należy skontaktować się z lokalnym urzędnikiem zajmującym się pustostanami (Vacant Homes Officer).
Nadchodzące zmiany dotyczące dotacji
Rząd ogłosił, że od 1 maja 2023 r. zostaną wprowadzone zmiany w dotacjach na renowację pustostanu. Dotacja będzie rozszerzona na:
- pustostany wybudowane przed 2007 r. (obecnie dotacja obejmuje jedynie posiadłości zbudowane przed rokiem 1993).
- osoby, które chcą po renowacji wynajmować posiadłość.
Czy spełniam warunki, aby otrzymać dotację?
Aby otrzymać dotację, należy spełnić poniższe warunki:
- Dom musi być pusty od co najmniej dwóch lat.
- Dom musiał być zbudowany przed 1993 r. (Od 1 maja 2023 r. również domy zbudowane przed 2007 r. będą się kwalifikować).
- Musisz być w posiadaniu domu lub być w trakcie jego zakupu.
- Musisz po ukończeniu prac mieszkać w tym domu jako głównym lokalu mieszkalnym. (Od 1 maja 2023 r. osoby, które będą chciały po renowacji wynająć posiadłość, także będą mogły otrzymać dotację).
- Musisz posiadać zaświadczenie o braku zaległości w podatkach z urzędu skarbowego Revenue i mieć uregulowane sprawy podatkowe.
- Musisz mieć zapłacony podatek od nieruchomości, jeśli Cię to dotyczy.
- Nie możesz być już beneficjentem/ką tego dofinansowania.
Jaka jest wysokość dotacji?
Można otrzymać do 30 tys. euro i dodatkowe wyrównanie o wartości do 20 tys. euro w przypadku posiadłości w złym stanie. Dotacja zawiera podatek VAT.
W przypadku, gdy dotacja nie wystarczy na pokrycie kosztów renowacji, należy dopłacić z własnych środków. Można również ubiegać się o dotację z Urzędu ds. Zrównoważonej Energii (Sustainable Energy Authority of Ireland – SEAI), aby zwiększyć wydajność energetyczną domu.
Przed rozpoczęciem renowacji należy poczekać na przyznanie dotacji.
Co pokrywa dotacja?
Dotacja pokrywa:
- roboty rozbiórkowe i uprzątnięcie terenu, w tym oczyszczanie terenu z materiałów niebezpiecznych
- prace związane z konstrukcjami podziemnymi, w tym wykonanie fundamentów, murowanie ścian, układanie płyt stropowych, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i podbudowy
- prace konstrukcyjne związane z kondygnacją nadziemną, w tym murowanie ścian, ścian działowych, kominów, wykonanie sufitu podwieszanego na stropie drewnianym, zakup drewna konstrukcyjnego
- prace związane ze ścianami wewnętrznymi, schodami, podestami, a także wykończenie ścian wewnętrznych, wstawienie drzwi, okien i prace wykończeniowe
- wykończenie ścian zewnętrznych, w tym wstawienie drzwi, okien, montaż parapetów i prace wykończeniowe
- wykończenie dachu, w tym obróbkę blacharską, montaż pasów podrynnowych, wykonanie deskowania, zamontowanie rynien i rur spustowych
- usługi budowlane, w tym położenie instalacji wodno-kanalizacyjnej, założenie ogrzewania, wentylacji, usługi elektryczne i telekomunikacyjne
- malowanie i dekorowanie niezbędne przez wykonane prace
- rozbudowę zgodną z przepisami w zakresie planowania i jako część większej renowacji
- niezbędne zewnętrzne prace budowalne i prace związane z zagospodarowaniem terenu
- profesjonalne usługi związane z pracami budowlanymi
Władze lokalne oszacują koszt i sfinansują projekt w zakresie określonym przez Ministerstwo Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa.
Jak mogę ubiegać się o dotację?
Krok 1 – Wyślij wypełniony formularz i potrzebne dokumenty
Wypełnij formularz zgłoszeniowy (pdf) i wyślij go do władz lokalnych wraz z wymaganymi dokumentami. Będziesz potrzebować dokumentów, które wykazują, że:
- posiadłość jest pusta.
- jesteś właścicielem/ką tej posiadłości lub próbujesz ją kupić.
- posiadłość jest w złym stanie (w przypadku ubiegania się o wyrównanie).
Potrzebna będzie także wycena prac.
Tutaj znajduje się lista dokumentów niezbędnych do wysłania wraz z formularzem zgłoszeniowym.
Krok 2 – Rozpatrzenie wniosku
- Władze lokalne zapoznają się z wnioskiem i załączonymi dokumentami.
- Wyznaczą wykwalifikowaną osobę, która oceni, czy renowacja jest możliwa i oszacuje jej koszt.
- Władze lokalne powiadomią cię pisemnie, czy twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie i jaką kwotę otrzymasz. Jeśli posiadłość nie jest jeszcze twoją własnością, będziesz wstępnie zakwalifikowany/a do otrzymania dotacji.
Krok 3 – Wskazanie wykonawcy i podanie szczegółów płatności
- Wyślij lokalnym władzom informacje o wykonawcy, np. jego NIP.
- Wyślij władzom lokalnym dane szczegółowe rachunku bankowego, żeby wiedziały, gdzie wpłacić dotację.
- Wyślij faktury za wykonane prace do władz lokalnych.
- Dostarcz zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach od irlandzkiego urzędu skarbowego Revenue, jeśli otrzymasz dotację wyższą niż 10 000 €.
Krok 4 – Weryfikacja wykonanych prac
Władze lokalne wyznaczą i wyślą osobę odpowiedzialną za sprawdzenie, czy prace zostały wykonane zgodnie z opisem i oszacowanymi kosztami.
Krok 5 – Wypłacenie dotacji
Jeśli władze lokalne będą zadowolone z wykonanych prac, wypłacą dotację.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących dotacji należy skontaktować się z lokalnym urzędnikiem zajmującym się pustostanami. Na stronie Ministerstwa Mieszkalnictwa, Samorządu Lokalnego i Dziedzictwa można znaleźć więcej informacji o procesie w zakładce Jak aplikować – poradnik.
W jakiej kolejności wnioski są rozpatrywane?
Wnioski rozpatrywane są w następującej kolejności:
- Osoby kupujące nieruchomość po raz pierwszy i osoby ze „świeżym startem” (fresh start applicants).
- Osoby ze szczególnymi potrzebami, które sprzedają lub sprzedały obecne domy i chcą remontować pustostan, by w nim zamieszkać. Przez „osoby ze szczególnymi potrzebami” rozumie się osoby z niepełnosprawnościami i osoby starsze.
- Wszystkie inne osoby, które sprzedają lub sprzedały dom i chcą wyremontować pustostan, aby w nim zamieszkać.
Jesteś osobą kupującą nieruchomość po raz pierwszy, jeśli:
- nie kupowałeś/aś ani nie budowałeś/aś wcześniej posiadłości, by w niej zamieszkać.
- nie masz własnej posiadłości ani nie jesteś współwłaścicielem/ką żadnej posiadłości w Irlandii lub za granicą.
Jesteś osobą „ze świeżym startem”, jeśli wcześniej byłeś/aś właścicielem/ką domu, ale już nie jesteś, bo:
- jesteś rozwiedziony/a, w separacji lub twój związek się zakończył,
- ogłosiłeś/aś upadłość konsumencką albo bankructwo.
Władze lokalne będą także brać pod uwagę takie kryteria jak:
- liczba pustostanów i domów w złym stanie na danym obszarze.
- plan rozwoju lokalnego, w tym plany rewitalizacji.
- szersze plany rewitalizacji dla danego obszaru.
Co w przypadku, gdy mój wniosek zostanie odrzucony?
Jeśli twój wniosek został odrzucony, możesz odwołać się od tej decyzji do władz lokalnych. Należy napisać do nich w ciągu trzech tygodni od otrzymania decyzji, podając podstawy do odwołania. Odwołanie zostanie rozpatrzony przez osobę z władz lokalnych, która nie brała udziału w procesie oceny wniosku. Władze lokalne skontaktują się z tobą i poinformują cię o decyzji. Może to potrwać do sześciu tygodni.
Co w przypadku chęci sprzedaży domu lub wynajęcia go?
Jeśli zdecydujesz się sprzedać lub wynająć dom w okresie do 10 lat od otrzymania dotacji, będziesz zobowiązany/a do oddania dotacji. Kwota, którą należy oddać, będzie zależała od tego, jak długo tam mieszkałeś/aś. Jeśli było to:
- mniej niż pięć lat, musisz oddać całą kwotę.
- więcej niż pięć lat i mniej niż dziesięć lat, musisz oddać 75% otrzymanej sumy.
- więcej niż dziesięć lat, nie musisz nic zwracać.
Musisz zwrócić otrzymaną kwotę w sytuacji, gdy w ciągu pierwszych 10 lat dom ten przestanie być twoim głównym miejscem zamieszkania. W przypadku wynajmowania pokoju, podczas gdy wciąż będziesz mieszkać w tym domu, nie masz obowiązku zwracać pieniędzy.
Od 1 maja 2023 r. dofinansowanie będą mogły otrzymać także osoby, które po renowacji będą chciały wynająć posiadłość. Wtedy powyższe zasady ulegną zmianie.