Najnowsze badanie wykazało, że nie ma znaczących różnic w wynikach w nauce między dziećmi uczęszczającymi do szkół dla dzieci tej samej płci, a tymi ze szkół koedukacyjnych.
Według badań, przeprowadzonych na Uniwersytecie w Limerick, nie ma znaczących różnic w wynikach dziewcząt i chłopców uczęszczających do szkół jednopłciowych w porównaniu z ich rówieśnikami ze szkół mieszanych. Zarówno w naukach przyrodniczych, matematyce jak i w czytaniu.
Badanie było wspólnym projektem dr Darragha Flannery’ego, starszego wykładowcy na Wydziale Ekonomii w Kemmy Business School, Uniwersytetu w Limerick i i profesora Jose Clavela z Wydziału Metod Ilościowych na Uniwersytecie w Murcji w Hiszpanii. Zostało opublikowane w British Educational Research Journal.
W badaniu wykorzystano próbkę prawie 5000 15-latków. Badanie miało na celu zbadać związek między uczęszczaniem do szkoły niekoedukacyjnej, a wynikami w matematyce, czytaniu i przedmiotach ścisłych.
Dane mają na celu zbadanie, co uczniowie potrafią zrobić z wiedzą z każdego z trzech obszarów tematycznych, sprawdzając, jak dobrze wykorzystują swoją wiedzę w codziennych sytuacjach.
Dane statystyczne
Zbiór danych zawiera obszerne informacje o poszczególnych uczniach i szkołach, do których uczęszczają.
Dr Flannery powiedział: „Temat szkolnictwa zróżnicowanego i koedukacyjnego nadal jest źródłem debaty w ramach polityki edukacyjnej w wielu krajach, w tym w Irlandii.
Istnieją jednak ograniczone dowody dotyczące związku między uczęszczaniem do szkoły dla osób tej samej płci a wynikami w nauce.”
„W Irlandii, w porównaniu z innymi krajami, wysoki odsetek uczniów szkół średnich (mniej więcej jedna trzecia) uczęszcza do niekoedukacyjnych szkół średnich.
Z tego powodu irlandzki system edukacyjny stanowi interesujące miejsce do badania wyników nauczania jednopłciowego”.
„Analiza surowych danych wykazała znaczne luki w czytaniu, naukach ścisłych i matematyce, przy czym uczniowie ze szkół jednopłciowych osiągali lepsze wyniki niż uczniowie ze szkół mieszanych.”
Kiedy jednak badacze zastosowali szereg czynników indywidualnych i na poziomie szkoły, takich jak sytuacja społeczno-ekonomiczna ucznia, stosunek liczby uczniów do liczby pracowników, jakość materiałów dydaktycznych dostępnych w szkole oraz to, czy szkoła znajduje się w niekorzystnej sytuacji, luki te nie okazały się istotne statystycznie.
Okazało się, że średnio nie ma różnicy w wynikach z matematyki, przedmiotów ścisłych lub czytania dla 15-latków po uwzględnieniu pochodzenia ucznia i innych czynników na poziomie szkoły. Wynik ten stwierdzono zarówno dla chłopców, jak i dziewcząt.
„Nasza analiza nie wykazała korzyści akademickiej z uczęszczania do szkoły dla osób tej samej płci dla chłopców i dziewcząt w Irlandii” – powiedział dr Flannery.
„Różnice, które widzimy w surowych wynikach, wydają się wynikać z tak zwanych „efektów selekcji ”.
„Innymi słowy, fakt, że dzieci w szkołach jednopłciowych zwykle pochodzą z gospodarstw domowych o wyższym standardzie społeczno-ekonomicznym, które i tak osiągają lepsze wyniki w szkole, pomaga wyjaśnić luki, które widzimy w wynikach między różnymi typami szkół”.
Czy wyniki przyniosą zmiany w systemie edukacyjnym w Irlandii?