fbpx
9.8 C
Dún Laoghaire
środa, 1 lutego, 2023

Wszystko co należy wiedzieć o uldze podatkowej dla najemców

W ramach Budżetu 2023 ogłoszono nową ulgę podatkową dla najemców. Jak można  z niej skorzystać i od  kiedy ?

Czy właściciel musi być zarejestrowany? A co w sytuacji kiedy najemca ma przyznany  HAP?

Płatność została uchwalona przez rząd, w ramach pakietu środków pomocowych, w celu rozwiązania kryzysu mieszkaniowego.

Może mieć wpływ na kieszenie wielu osób, ale istnieją również obawy, że może nie dotrzeć do tych, którzy najbardziej tego potrzebują.

Oto przegląd tego, co ważne, opracował The Journal:

Jak wysoka jest kwota ulgi?

Kowota ulgi to 500 euro na rok kalendarzowy. Podobnie jak w przypadku innych ulg podatkowych, będą one rozliczane z innymi zobowiązaniami, z Revenue.

Małżeństwa i partnerzy cywilni będą mogli ubiegać się o podwójną kwotę.

Wynajmuję z innymi ludźmi – czy wszyscy mamy wspólną ulgę?

Nie. To indywidualna ulga podatkowa, więc dotyczy tylko Ciebie i kwoty podatku, którą płacisz.

Wyjątkiem są małżeństwa i partnerzy cywilni, którzy będą mogli wspólnie ubiegać się o podwójną kwotę.

Za jakie lata mogę ubiegać się o zwrot?

Pierwsza ulga będzie obowiązywać od 2022 r. Czyli można się będzie ubiegać o jej zwrot od początku 2023 r. a ma obowiązywać do 2025 r.

Czy właściciel domu musi być zarejestrowany w Residential Tenancies Board?

Minister finansów Paschal Donohoe powiedział wczoraj dziennikarzom, że tak, właściciel musi być zarejestrowany. Natomiast minister ds. mieszkalnictwa Daragh O’Brien powiedział, że najemca „odbierze ulgę na podstawie zarejestrowanego numeru najmu, który posiada”.

Właściciele są prawnie zobowiązani do zarejestrowania najmu, ale nie zawsze tak się dzieje, jak miało to miejsce w przypadku wielu TD, którzy wynajmowali nieruchomości.

Rzecznik Departamentu Finansów powiedział, że będzie można wnioskować o ulge w przypadku „wynajmowania pokoju i zakwaterowania dla studentów, gdzie nieruchomość jest głównie prywatnym miejscem, ale też miejscem zamieszkania najemcy, gdzie najemca płaci wystarczający czynsz (czynsz zapłacony w wysokości 2500 euro w roku podatkowym wystarczy, aby skorzystać z pełnej ulgi)”.

Czy będę musiał przedstawić dowód opłacanego czynszu?

Tak, ale tylko na żądanie. Rzecznik Departamentu powiedział, że najemca „będzie zobowiązany do przekazania szczegółów dotyczących nieruchomości i właściciela do Urzędu Skarbowego i może być zmuszony do przedstawienia pokwitowania zapłaconego czynszu, jeśli będzie to wymagane przez Revenue”.

Otrzymuję zasiłek Housing Assistant Payment (HAP), czy mogę ubiegać się o ulgę podatkową?

Nie, pomoc ta jest przeznaczona tylko dla tych, którzy nie otrzymują innego wsparcia mieszkaniowego.

Wymóg ten został skrytykowany przez organizację  Threshold, która wezwała do proporcjonalnego wzrostu stawek HAP. A także przez Focus Ireland, która również zwróciła uwagę na potencjalne wykluczenie nisko opłacanych pracowników.

Jak mogę ulgę odebrać i kiedy zostanie ona  wypłacona?

Minister Darragh O’Brien powiedział, że szczegóły dotyczące ubiegania się o ulgę zostaną wyjaśnione w nadchodzącej ustawie finansowej. Prawdopodobnie  zostanie to zrobione za pośrednictwem strony internetowej Urzędu Skarbowego.

Ustawa o finansach zostanie prawdopodobnie uchwalona pod koniec października i może zostać podpisana do końca tego roku.

Ile osób ma się kwalifikować do tej ulgi?

Około 400 000, to dla państwa  koszt 200 milionów euro.

Czy po raz pierwszy otrzymaliśmy ulgę podatkową na czynsz?

Nie. Poprzednia ulga, obliczona według standardowej stawki 20%, została wycofana w 2017 roku. Aby się o nią ubiegać, musiałeś wynajmować lokal od 7 grudnia 2010 r., a ponadto obowiązywały dodatkowe warunki.