fbpx
10.4 C
Dún Laoghaire
środa, 30 listopada, 2022

Maseczki nie będą już obowiązkowe na pokładach samolotów na terenie UE

Od przyszłego tygodnia nie będzie już zalecenia noszenia maseczek podczas lotów do UE .

W aktualizacji przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny podróży lotniczych, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) potwierdziły, że maski nie będą już zalecane jako obowiązkowe  na lotniskach ani na pokładach samolotów.

Stwierdzono, że „odrzucono zalecenie obowiązkowego noszenia masek medycznych na lotniskach i na pokładzie samolotu, jednocześnie zauważając, że maseczka ​​​​na twarz jest nadal jednym z najlepszych zabezpieczeń przed przenoszeniem Covid-19”.

Nowe zalecenia mają wejść w życie 16 maja.

Agencje poinformowały, że aktualizacja uwzględnia najnowsze wydarzenia związane z pandemią. W szczególności poziom szczepień i naturalnie nabytą odporność, a także towarzyszące zniesienie ograniczeń w coraz większej liczbie krajów europejskich.

„Od przyszłego tygodnia maseczki nie będą już obowiązkowe w podróżach lotniczych we wszystkich przypadkach. Dostosowując się tym samym do zmieniających się wymagań organów krajowych w całej Europie w zakresie transportu publicznego” – powiedział dyrektor wykonawczy EASA Patrick Ky.

„Dla pasażerów i załóg lotniczych to duży krok naprzód w kwestii normalizacji podróży. Pasażerowie powinni jednak zachowywać się odpowiedzialnie i szanować wybory innych wokół nich. A pasażer, który kaszle i kicha, powinien zdecydowanie rozważyć założenie maseczki”.

W oświadczeniu stwierdzono, że zasady dotyczące maseczek będą się różnić w zależności od linii lotniczych.

Zgodnie z zaleceniami podczas lotów do lub z miejsca docelowego, w którym noszenie masek jest nadal wymagane w transporcie publicznym, pasażerowie powinni nadal być zachęcani do noszenia masek.

Stwierdzono również, że pasażerowie z chorobami współistniejącymi powinni nadal nosić maseczkę niezależnie od przepisów. Najlepiej maseczkę typu FFP2/N95/KN95, która zapewnia wyższy poziom ochrony niż standardowa maska ​​chirurgiczna.

 

Pasażerów zachęca się również do przestrzegania, w miarę możliwości, dystansu w pomieszczeniach zamkniętych. Ale operatorzy portów lotniczych powinni przyjąć do tego pragmatyczne podejście.

W oświadczeniu dodano, że chociaż wiele krajów nie używa już formularzy lokalizatora pasażerów, linie lotnicze powinny utrzymywać swoje systemy gromadzenia danych w stanie gotowości, aby w razie potrzeby mogły je udostępnić organom zdrowia publicznego, na przykład w przypadku pojawienia się nowego wariantu.

W zeszłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował przedłużenie unijnego cyfrowego certyfikatu Covid, torując drogę do tego, aby system działał na kolejny rok.

Głosowanie daje zielone światło dla państw członkowskich UE do prowadzenia dyskusji w ramach Rady UE w celu podjęcia decyzji, czy system powinien funkcjonować po obowiązującej obecnie dacie końcowej 30 czerwca.

 

ŹródłoThe Journal