fbpx
9.5 C
Dún Laoghaire
poniedziałek, 29 listopada, 2021

1 na 10 osób była nieuprawniona do pobierania zasiłku pandemicznego PUP

Prawie jedna na 10 osób pobierająca zasiłek pandemiczny PUP nie była do tego uprawniona, wynika z przeglądu państwowego audytora.

To ponad 14,5 mln euro nadpłat zidentyfikowanych do końca sierpnia 2021 r., mówi raport audytorski.

Przegląd przypadkowej próbki świadczeń (PUP) pokazał, że w prawie jednym na 10 przypadków dana osoba nie kwalifikowała się do wypłaty

W prawie połowie zbadanych przypadków, w których osoby fizyczne nie kwalifikowały się do ubiegania się o PUP, otrzymywały one zasiłek cały czas pracując.

W jednej czwartej przypadków nie było dowodów na to, że osoba pobierająca PUP pracowała przed pandemią, a w kolejnych 25 % przypadków okazało się, że pobierający PUP wrócili wcześniej do pracy.

W raporcie Kontrolera i Audytora Generalnego (C&AG) stwierdzono: w ubiegłym roku w ramach programu PUP wypłacono prawie 5 mld euro.

PUP  wprowadzono w pierwszych tygodniach pandemii.

 

Departament Opieki Socjalnej otrzymał 1,75 mln wniosków o zasiłek pandemiczny w okresie od marca 2020 do lutego 2021 roku.

Raport opublikowany w ostatni czwartek mówi, że ponad połowa wszystkich wniosków wpłynęła w ciągu pierwszych pięciu tygodni od otwarcia programu.

W sprawozdaniu z audytu stwierdzono, że „pomimo konieczności wydawania dużej ilości płatności w krótkim czasie, w miarę postępów programu pojawiły się możliwości weryfikacji kwalifikowalności do zasiłku”.

PUP został wprowadzony dla osób, które straciły pracę w wyniku pandemii Covid-19, z płatnością początkowo ustaloną na poziomie 350 euro.

Raport audytora stwierdzał, że osoby, które wcześniej miały stosunkowo niskie zarobki, „miały się znacznie lepiej, gdy ubiegały się o PUP”.

W raporcie stwierdzono, że program został uruchomiony w trybie „awaryjnym”. Dlatego urzędnicy stwierdzili, że kontrole „nie będą tak rygorystyczne, jak te normalnie stosowane”.

Oznaczało to, że ryzyko ewentualnych nadpłat „byłoby wyższe niż normalnie”. I było to „nieuniknione, biorąc pod uwagę dużą liczbę aplikacji do rozpatrzenia”.

Urzędnicy chcieli uniknąć długich opóźnień w zatwierdzaniu płatności.

Departament stwierdził, że to przewidział. „Nawet jeśli niektórzy ludzie chcieliby nadużyć korzyści z programu, większość ludzi w tym czasie zachowała uczciwie”

W raporcie stwierdzono, że urzędnicy w dużej mierze polegali na deklaracjach ludzi, że ci stracili pracę z powodu Covid-19 oraz że zamieszkiwali w Irlandii w trakcie rozpatrywania aplikacji.

Wydział nie próbował weryfikować aspektu „autentycznie poszukujący pracy” wśród kryteriów kwalifikacyjnych do PUP w 2020 roku. Jedynie utworzono specjalną linię telefonicz do zgłaszania takich spraw przez pracodawców”.

Ta linia zaowocowała 2500 zgłoszeniami od pracodawców, które doprowadziły do wstrzymania 400 roszczeń.

Urzędnicy przeprowadzili szereg kontroli, prosząc ludzi o potwierdzenie, że nadal kwalifikują się do wypłaty zasiłku podczas pandemii, czytamy w raporcie.

Spowodowało to wstrzymanie ponad 65 000 płatności, ponieważ ludzie albo nie odpowiedzieli, albo sami wycofali swoje roszczenia.

14,5 miliona euro nadpłaty

W raporcie stwierdzono, że do końca sierpnia 2021 r. departament zidentyfikował 14,5 miliona euro nadpłat PUP związanych z 4300 aplikacjami.

C&AG zalecił, aby departament zbadał przypadki PUP, gdy ludzie wrócili do zatrudnienia lub przenieśli się do innych programów opieki społecznej, „aby upewnić się, że wszystkie nadpłaty zostały wychwycone”.

W raporcie stwierdzono, że „analiza wykrytych nadpłat, w tym trendów sektorowych, powinna być wykorzystywana do informowania, w stosownych przypadkach, o retrospektywnych przeglądach roszczeń, które zostały już zamknięte”.

C&AG stwierdził, że istnieje również ryzyko nieregularnych płatności dla osób, które nie mogły pracować z powodu zakażenia Covid-19 lub posiadały certyfikat medyczny potwierdzający samoizolację lub kwarantannę ponieważ Departament Opieki Socjalnej nie sprawdził ich historii składek PRSI przed wypłaceniem roszczeń w ramach rozszerzonego programu świadczeń chorobowych. W 2020 r. w ramach tego programu wypłacono 57 mln euro.

Różne formy pomocy w czasie pandemii

Ogólnie C&AG ustaliło, że całkowite bezpośrednie wydatki na Covid-19 w pierwszym roku pandemii do 28 lutego 2021 r. wyniosły 17,1 mld euro. Z tej kwoty około 11,1 mld euro wypłacono w ramach zasiłków socjalnych za pośrednictwem Departamentu Opieki Socjalnej w tym 6,1 mld euro na płatności PUP, 2,7 mld euro na tymczasowy program dopłat do wynagrodzeń oraz 2,1 mld euro na program subsydiowania wynagrodzeń pracowniczych.

Wydatki Departamentu Zdrowia na Covid-19 przekroczyły 2,7 miliarda euro w ciągu roku, w tym 920 mln euro na środki ochrony indywidualnej, 600 mln euro na wsparcie dla szpitali i domów opieki oraz 292 mln euro na badania i śledzenie postępów choroby.

633 mln euro dotacji dla biznesu

C&AG skrytykował Departament Przedsiębiorczości, Handlu i Zatrudnienia za wypłatę 633 mln euro w dotacjach dla małych i średnich firm pod kątem kosztów ponownego otwarcia podczas pandemii Covid-19. Odbyło się to bez weryfikacji przez departament lub sprawdzenie z władzami lokalnymi, czy firmy te kwalifikują się do programu.

Aby się kwalifikować, firmy musiały stracić co najmniej 25% obrotów, wykazać zamiar zatrzymania pracowników w programie dopłat do wynagrodzeń Covid-19 i zobowiązać się do otwarcia działalności.

C&AG stwierdził, że nie ma pewności, że wszystkie przedsiębiorstwa, które otrzymały dotacje, spełniają te kryteria lub że otrzymały poziom płatności, do którego były uprawnione.

Departament zleca niezależny audyt programu. Będzie on obejmować sprawdzenie, czy spełniono kryteria kwalifikowalności.

Może to być jednak trudne, biorąc pod uwagę, że departament nie określił rodzaju dowodu, którego można żądać od osoby ubiegającej się o wsparcie finansowe” – czytamy w raporcie C&AG.

ŹródłoIrish Times

Podobne artykuły

Social media

19,975FaniLubię
36ObserwującyObserwuj
25SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -spot_img

Ostatnie artykuły

error: Content is protected !!