fbpx
18.5 C
Dún Laoghaire
piątek, 24 września, 2021

Wysoka podwyżka opłat lotniskowych w Polsce. Szef Ryanair pisze do Morawieckiego

Portal Fly4free przekazał informację o liście wysłanym przez szefa Ryanair do premiera Morawieckiego w związku z planowanymi podwyżkami opłat lotniskowych.

W tym piśmie Micheal O’Leary napisał, że linie lotnicze nie będą w stanie unieść nowych opłat lotniskowych. Nie stać na to też polskich pasażerów. 

 

Prezes gdańskiego lotniska Tomasz Kloskowski pokazał to pismo skierowane przez Prezesa Grupy Ryanair Michael O’Leary do premiera Mateusza Morawieckiego.

Według szefa Ryanair, “linie lotnicze nie będą w stanie ponosić zwiększonych kosztów. Również polscy konsumenci nie są gotowi, aby pokrywać takie koszty w formie wyższych opłat za przeloty”.

Jego zdaniem, zagrozi to “rentowności komercyjnej marginalnych tras w Polsce, z których większość łączy regionalne porty lotnicze. Wynikiem tego będzie utrata siatki połączeń, lokalnych miejsc pracy i powiązanych korzyści gospodarczych”.

W liście do premiera Morawieckiego O’Leary wskazuje na to, że już przed pandemią poziom opłat  w Polsce był znacznie wyższy niż średnia unijna – w 2019 roku średnia opłata w Europie wynosiła 166 EUR, a w polskich portach regionalnych – 181 EUR.

„Wbrew tym danym, Polska Agancja Żeglugi Powietrznej proponuje teraz podwyższenie opłat nawigacyjnych o 70 procent i opłat trasowych o 26 procent, co pokazuje całkowite oderwanie PAŻP od rzeczywistości branży lotniczej, która mocno ucierpiała w czasie pandemii. Proponowane podwyżki będą podwójnie bolesne dla polskich portów regionalnych i ich siatek połączeń, gdzie podwyżki są znacznie wyższe niż na głównym lotnisku w stolicy” – czytamy w liście O’Leary’ego.

Szef Ryanara pisze “Linie lotnicze nie będą w stanie ponieść wyższych kosztów, w efekcie pasażerowie z Polski będą musieli się liczyć z podwyżką cen biletów. To z kolei zagrozi rentowności wielu tras lotniczych w Polsce o marginalnym znaczeniu, większość z których to połączenia z/do lotnisk regionalnych, czego rezultatem będzie utrata łączności, miejsc pracy i towarzyszących temu ekonomicznych korzyści. A w sytuacji, w której oferowanie linii lotniczych zostanie zmniejszone w Polsce, samoloty i połączenia lotnicze będą przeniesione do innych krajów Europy Środkowej.

O co w tym wszystkim chodzi?

Od 1 stycznia 2022 roku opłaty za nawigację terminalową dla przewoźników w portach regionalnych w Polsce mają wzrosnąć o 70 procent.

Przeciw tak drastycznym podwyżkom od miesięcy protestuje Związek Regionalnych Portów Lotniczych oraz przewoźnicy i biura podróży. Organizacje te ponad 3 tygodnie temu wysłały do rządu list otwarty, w którym apelują o nie wprowadzanie tych podwyżek.

Podwyżki mają wejść w życie od 1 stycznia 2022 roku – czego dotyczą?

Największe kontrowersje budzi tzw. opłata terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP na każdym lotnisku za obsługę samolotów podczas startu i lądowania.

W myśl propozycji PAŻP od 1 stycznia dla portów regionalnych w Polsce (a więc wszystkich lotnisk poza Lotniskiem Chopina w Warszawie) stawka ta miałaby wzrosnąć aż o 70 procent – z kwoty 791,12 PLN do 1347,76 PLN od każdej operacji lotniczej.

Ciekawostką jest fakt, że od 2017 roku obowiązuje osobny taryfikator dla portów regionalnych i dla Lotniska Chopina, gdzie stawki za opłatę terminalową są znacznie niższe niż na innych lotniskach w Polsce. PAŻP tłumaczył wówczas, że Lotnisko Chopina obsługuje najwięcej pasażerów w Polsce i wykonuje się tam najwięcej operacji lotniczych, w związku z czym koszty jednostkowe są tam najniższe.

O ile wzrosną ceny biletów?

„Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 PLN, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie” – informuje Związek Regionalnych Portów Lotniczych.

Związkowcy informują, że w większości krajów w Europie obowiązuje system jednej strefy, natomiast w krajach, które decydują się na dwie strefy, różnice w cenniku są znacznie mniejsze – wynoszą 7 EUR (we Włoszech) czy 40 EUR (jak we Francji).

„Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich portów regionalnych, ale najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych”

Podobne artykuły

Social media

19,975FaniLubię
36ObserwującyObserwuj
25SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -spot_img

Ostatnie artykuły

error: Content is protected !!