Podczas gdy europejscy liderzy debatują o pakiecie 500 miliardów euro na ożywienie gospodarki po pandemii, austriacki artysta Stefan Frankenberger opracował sieć podróży fantasy, aby pomóc wydać te pieniądze.

Metropa to jego osobista europejska sieć supermetro, która łączy główne miasta kontynentu koleją z mieszanką istniejących i nowych połączeń, aby stworzyć prawdziwe poczucie europejskiej jedności w ludzkich umysłach.

Metropa – dostępna na stronie metropa.eu –  zachwyciła maniaków transportu publicznego i grafików. Teraz austriacki artysta ma nadzieję, że zwykli obywatele Europy będą mogli domagać się wdrożenia tej idei od polityków.

„Kiedy ludzie widzą przed sobą coś konkretnego, wnika  to w podświadomość” – powiedział. „Metropa przypomina nam podziemne mapy, które wszyscy znamy, czerpie ze znanych, aby stworzyć nową rzeczywistość.”

Frankenberger twierdzi, że jego idealna Metropa byłaby nową szybką siecią kolei lewitacji magnetycznej, zbudowaną i obsługiwaną przez zrestrukturyzowanych operatorów lotniczych dotkniętych kryzysem. Woli on jednak pominąć realia inżynieryjne, aby zamiast tego zaoferować stęsknionym za podróżami Europejczykom, tanią i wesołą podróż koleją marzeń.

Mieszkańcy Dublina mogą wskoczyć na fioletową linię 4 Metropy, przejeżdżając tunelem przez Morze Irlandzkie, przez Liverpool i Londyn do Brukseli, Kolonii i Frankfurtu. Każde z tych miast oferuje transfer na inne linie. Natomiat pasażerowie  linii 4 do Stuttgartu mogą zdecydować, czy przesiąść się na linię 5 przez Zurych i Mediolan do Rzymu. A może przesiąść się w Kolonii na pociąg do Poznania i Warszawy linią numer 6.

Frankenberger twierdzi, że ze stacjami końcowymi na południu w Marrakesz, na wschodzie, w Tel Awiwie, sieć pomija pojęcia otwartych i zamkniętych granic i zasad Unii Europejskiej.  Europa Metropy to według autora  przestrzeń kulturowa, która musi istnieć w bardziej widoczny sposób w ludzkich umysłach i sercach.

Choć  pomysł Frankenbergera jest fantazją, Metropa wpisuje się we wszystkie pola dla idealnego unijnego planu post-COVID-19. Wykorzystuje państwowy bodziec ekonomiczny do ekspansji i inwestowania w istniejącą sieć kolejową. Dodatkowo zapewniając bodziec dla pasażerów, zwraca uwag na jednoczesne zaspokajanie innych potrzeb. Zwłaszcza w zakresie większej odpowiedzialności ekologicznej UE. A także integracji państw członkowskich.

Dążenie do realizacji Metropy, mówi autor, jest szczególnie ważne dla  Irlandii.

„Jako wyspa Irlandia leży daleko na zachodzie, a po Brexicie będzie jeszcze bardziej na peryferiach UE”, powiedział Frankenberger. „Ale kiedy miasta budują infrastrukturę, zawsze zaczynają na peryferiach i wypełniają przestrzeń pomiędzy nimi, aby miasto mogło się lepiej rozwijać.”

Mapa do obejrzenia znajduje się TUTAJ